BMW:ltä tuli kutsu K 1200 S -pyörämallin takajousituksen linkun takuuhuoltoon. Tilasin huollon Jyväskylästä Kuvan moottoripalvelulta. Sain huollon nopeasti ja samalla sovittiin jo kuluneiden renkaiden vaihdosta uudempiin. Ajoin noin 10 000 kilometriä viime kesänä vaihdetuilla Mezelerin Z 6 -renkailla. Renkaiden ajo-ominaisuudet olivat ajossani aivan riittävät. Takarenkaan kuluneisuutta on vaan ollut vaikea arvioida, sillä tuossa rengastyypissä ei ole keskellä mitään kuviontia. Niinpä päätin vaihdattaa Michelinin Pilot Road 3 -renkaat. Niissä on takarenkaassakin keskellä kuvionti, joten niiden kulumista on helpompi seurata. Kuvan moottoripalvelun huollossa kerrottiin näiden renkaiden olevan sateella Mezelerejä paremmat.
Uusien kulumattomien renkaiden myötä moottoripyöräni kääntyvyys parantui selvästi. Pyörä lähtee kallistumaan herkemmin ja kääntyy sitä myöten helpommin. Toivottavasti Michelinien kulutuskestävyys on myös hyvä, sillä renkaat ovat ajossa tuntuneet tosi hyviltä. Huollon yhteydessä kävi ilmi, että nokkaketjun kiristäjä oli käynyt äänekkääksi. Niinpä se päätettiin vaihtaa. Nyt pyörä käynnistyy vähemmillä äänillä ja käy sivistyneemmin.
Terve,
VastaaPoistaMiten tunnistan tun kiristin vian.
Ilmenikö ketjunkiristimen vika juuri kylmänä käynnistettäessä hetken "särinänä" alussa?
Hiljenee sitten myöhemmin.
Käsittääkseni tuota alkuääntä ei tule juuri nimeksikään jos kiristin on moitteettomassa kunnossa.
T: tuomo.sorvisto(at)gmail.com
Hei,
VastaaPoistaitse en ole mikään tekniikan ihmelapsi, mutta olikohan se niin, että käynnistyksen jälkeinen lyhyt aikainen "särinä" ei ole ongelma. Kuvan moottoripalvelun huoltaja huomasi renkaiden vaihdon jälkeisellä koeajolenkillä, että kiristäjä pitää käynnistyksen jälkeen ajossakin ääntä. Itse en sitä osannut kuulla. Tuli siis ilmi ammattimiehen huomaamana. Uuden kiristimen myötä käynnistysääni on sivistyneempi.
Kiitos tiedosta.
PoistaAjattelin kuitenkin tuon osan vaihdattaa, koska kylmänä startetessa ääni kuuluu rumasti.
Osan vaihto ei kuulemma kovin kummonen työnä ole.
Eli Kuvalle osan vaihtoon.
Toinen vika on seisonnan jälkeen kytkimestä kuuluva ääni liikkeelle lähdettäessä. Sekin on kuulemma "nykyaikaisten materiaalien" myötä tullut "ominaisuus". Poistunee tai vähenee ajamalla.
Oletko havainnut samaa?
Myös öljyllä saattaa olla yhteys tähän.
Kytkinääniä en ole havainnut, mutta enhän havainnut niitä kiristimenkään ääniä ajossa... Bemarin vaihdelaatikon äänekkyys vaihtaessa on ominaisuus, joka yllättää japsipyörien jälkeen. No nyt kun päästiin näihin tyyppiominaisuuksiin, niin pienillä kierroksilla ajettaessa esim. taajamissa/kaupungilla pyörä nykii helposti. Kuvalla moottorin elektroniikkaa(?) säädettiinkin, mutta ei "ominaisuus" ainakaan täysin poistunut. Paranisi kuulema powercommanderilla tai uudemmalla vuosimallilla... Joten täytyy yrittää pitää vetoa riittävästi päällä.
Poista